Action...

Var det här på stengatan 29 igår kväll!

Klockan var väl ganska precis 21.00, jag hade lagt Holger i hans säng och han häll på att somna, blandat ett glas saft åt mig och satt mig i soffan för att se Svenska Hollywoodfruar.
Då hör jag ett brandlarm ganska tydligt. Går till hallen och kollar men det var inte vårat. Det slutar pipa och jag sätter mig i soffan igen. Då börjar det pipa igen och jag går ut i trappen där jag möter en av grannarna som också undrar varsifrån det tjuter. Det luktar rök i trappen men vi ser inte vars det kommer ifrån.
Efter en stund så konstaterar vi att det är hos våran granne Östen det tjuter och när grannen försöker titta i brevinkastet så ser han lite lite rök, inte så mycke men litegrann och det luktar illa. Han försöker banka och plinga på dörren men ingen reaktion från lägenheten, vi antar att Östen inte är hemma och en annan granne som också kommit ut i trappen tror att Östen har glömt en gryta på spisen och spisen på. Vi ringer 112 och brandkår, ambulans och polis är här på bara några minuter!
Dom försöker också banka på dörren. Stefan har nu kommit hem från jobbet men får inte komma in i huset. Polisen går och pratar med honom och Stefan förklarar att Östen förmodligen inte kommer att öppna dörren om han ens är hemma. Så dom bryter upp / slår in dörren. Östen var hemma, hanm hade börjat laga mat (eller nått, iaf spisen på och en gryta eller nått på spisen) och sedan somnat (däckat). Han ville inte följa med ambulansen men han hade som inget val. Han hade ju inte ens nån ytterdörr kvar =)

Det slutade ju bra iaf! Men man kan ju inte låta bli att tänka på vad som skulle ha hänt om
1. Östen inte skulle ha haft en brandvarnare
2. Ingen granne hade hört eller reagerat

Hemska saker. Nu ligger bitar av Östens dörr ute på gården och i trappen. Antar att dom städar upp när han får en ny dörr.


Nu ska jag plocka lite här hemma. Holger sover i sin säng och Stefan är på jobbet.

Kommentarer
Postat av: Marie

Det värsta vore ju om han inte haft brandlarm. Hujja, det kunde ju ha tatt fyr ordentligt innan nån märkt, om ens någon gjort det då..



Nääääj, såt skit kan man klara sig utan (pasta, potatis och ris alltså, inte brandlarm)

2010-10-26 @ 15:42:18
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Anna

Men huga så hemskt! Det kunde ju ha gått riktigt illa! Tur det gick så bra som det gjorde! Hoppas Östen lär sig en läxa...

2010-10-26 @ 19:32:42
URL: http://cyberkaka.blogg.se/
Postat av: Malin

Vilken tur att gubben hade brandlarm!

2010-10-27 @ 13:22:26
URL: http://alicesochastridsmamma.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0